Üzenetek megjelenítése

Ez a szekció lehetővé teszi a felhasználó által írt összes hozzászólás megtekintését. Vedd figyelembe, hogy csak azokba a fórumokba írt hozzászólásokat látod, amelyekhez hozzáférésed van.


Üzenetek - maneforumadmin

Oldalak: 1 2 3 [4]
46
Kérdés: Mi történik azokkal a közalkalmazottakkal, akik nem fogadják el a tovább-foglalkoztatási ajánlatot?
Hogyan szűnik meg annak a közalkalmazottnak a munkaviszonya, aki nem írja alá az ajánlatot így nem kerül munkaszerződés megkötésére sor? Mit jelent ebben az esetben a törvény erejénél fogva kifejezés? A program kéri majd mi a megszűnés oka?
Amennyiben nem vált a munkavállaló a közalkalmazotti jogállásából, akkor a végkielégítéshez és szabadság-megváltáshoz szükséges összeget állami forrásból megkapja az intézmény, vagy saját forrásból kell biztosítania?
A változásra nemet mondó közalkalmazottak státusza elveszik? Mert ha feladatellátás miatt pótlólag fel kell venni új embereket, a régiek bérét nem lehet szétosztani.

Válasz: Amennyiben a közalkalmazotti státuszban lévő munkavállaló nem kíván a Mt. szerint a jövőben dolgozni, abban az esetben a törvény erejénél fogva megszűnik a munkaviszonya. Ez azt jelenti, hogy nem kell hozzá külön jognyilatkozat, felmondás vagy közös megegyezés, a jogviszony ex lege véget ér. Jognyilatkozat (pl. felmentés vagy felmondás) hiányában nem lesz felmentési (felmondási) idő sem, így erre járó juttatás sem, ezt mindenképp figyelembe kell venni a döntés meghozatalánál.

A megszűnés alapja a Kjt. 25.§ (1) bekezdés d) pontjának azon fordulata, hogy a „törvény így rendelkezett”, ezért amennyiben ez választható a KIRA programban, akkor ezt kell bejelölni. Ha a KIRA nem ajánl fel a Tv-nek megfelelő megszűnési módot érdemes az „egyéb” módot választani vagy ha ilyen sincs, akkor végső esetben bármilyen jogcímet, aztán – jobb híján – kézzel kijavítani a példányon és aláírva visszajuttatni a MÁK-hoz. Vélhetően az első esetek lesznek csak problémásak, utána biztos születik majd adminisztratív megoldás. Fontos azonban, hogy „rendkívüli felmentés” vagy azonnali „hatályú lemondás” semmiképp se szerepeljen, ez ugyanis kihatással lehet a későbbi foglalkoztatásra, ráadásul nem is felel meg a valóságnak.

Az, hogy a kilépő közalkalmazott státusza (betölthetősége) is megszűnik-e, fenntartói és vezetői kérdés, így az is az, hogy a bére az átalakulás után felosztásra kerül-e a meglévő munkavállalók között, esetleg elvonják azt, vagy új munkavállalót vesz fel a munkáltató.

A végkielégítések és szabadságmegváltások fedezete költségvetési kérdés, nem ismert olyan állami döntés, amivel a központi költségvetés ennek pénzügyi terhét átvállalná a fenntartóktól, illetve a munkáltatóktól. Az biztos nem fordulhat elő, hogy valakit végkielégítése ellenére továbbra is foglalkoztatják ugyanannál a munkáltatónál, de azt semmilyen szabály nem tiltja, hogy akár a következő naptól másik munkáltatónál helyezkedjen el, akár a közművelődésben is (hiszen ott is már csak munkaviszonyt létesíthet) – itt azonban figyelembe kell venni a Kjt. 37.§ (2) bekezdés c) pontját is.

A szabadság-megváltás esetében annyival könnyebb a pénzügyi teher, hogy a COVID-19 vírusjárvány miatt ki nem adott, időarányos szabadság már nem nagyon van, ám ha mégis (ráadásul addig még képződhet is), akkor annak financiális oldala a végkielégítésekkel azonos módon alakul.

47
Kérdés: Mikorra várható a felhatalmazás alapján készülő Korm. rendelet, illetve miniszteri rendelet megjelenése?

Válasz: A Tv. 46-47. és 56. §-ai tartalmaznak felhatalmazó rendelkezéseket arra, hogy a Kormány és/vagy az ágazati miniszter rendeletben szabályozza pl. a muzeális intézmények működési engedélyezését, az intézmények névviselési szabályait, megyei könyvtárak illetékességi körét, vagy ami nem kevésbé lényeges: a vezetők kiválasztásának szempontjait és feltételeit, illetve a foglalkoztatottak képesítési és egyéb feltételeit. Erre igazából 5 hónapja van a Kormánynak, illetve a miniszternek, mert a Korm. rendelet 2020. november 1. napján hatályát veszti, ettől az időponttól kezdődően ez az ágazati jogszabály ezeket a fontos kérdéseket nem fogja szabályozni. Ez azért nem elhanyagolható körülmény, mert ha nincs végrehajtási rendelet, a munka törvénykönyvének szabályaival bárki bármilyen végzettséggel, munkakörben alkalmazható. Ha ilyen ex lex állapot állna elő, nyilvánvalóan hasznos döntés, ha a kiválasztás és alkalmazás szempontjait a vezető a hatályon kívül helyezett Korm. rendelet alapján határozza majd meg. Hírforrások szerint a kodifikáció nyáron megtörténik, szeptember-október táján az új ágazati és végrehajtási rendeletek rendelkezésre fognak állni.

48
Alapító okirat, SzMSz / Alapító okirat módosítás
« Dátum: 2020. Jún 05. - 08:40:34 »
Az alapító okiratok módosítását a törvény szerint 2020. augusztus 31-ig kell elvégezni.

Kérdés: Mivel a közalkalmazotti jogviszonyok csak 2020. október 31-vel szűnnek meg, nem fog gondot okozni a két eltérő dátum?

Válasz: A Tv. 3.§ (8)bekezdése szerint „A kulturális intézmények alapító okirataiban e törvény alapján bekövetkezett változások törzskönyvi nyilvántartásba vételét az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 167/C. § (5) bekezdésében foglaltaktól eltérően e törvény hatálybalépését követő 60 napon belül kell elvégezni. Az alapító okirat tartalmát tekintve „A költségvetési szerv vezetőjének megbízási rendje”, illetve a „A költségvetési szervnél alkalmazásban álló személyek jogviszonya" pontok érintettek. A foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonya ugyanakkor 2020. november 1. napjával alakul át munkaviszonnyá. A fentiek alapján a fenntartó önkormányzatoknak 2020. szeptember 1. napjáig szükséges alapító okiratot módosítani és ezen módosítást a törzskönyvi nyilvántartásba bejegyeztetni a MÁK területileg illetékes igazgatóságával, úgy, hogy a foglalkoztatottak jogállása pontból, illetve a vezető megbízási rendje pontból törlik a Kjt. rendelkezéseit, azonban a munkatársak jogviszonya csak 2020. november 1. napjával alakul át az Mt. hatálya alá tartozó munkaviszonnyá. A probléma megoldás az lehet, hogy az alapító okirat módosítása iránti MÁK kérelemben későbbi határidőt is meg kell jelölni a testület/képviselő-testület határozata alapján a módosítások hatályba lépésére. Ez a szakasz ezért került bele a mostani törvénybe, mert az Áht. szabályok szerint 15 napon belül módosítani kellene az okiratokat, ami most nyilván nem lehetséges, így ezt 60 napra megemelték.

49
Alapító okirat, SzMSz / Mit kell tenni az SzMSz-ekkel?
« Dátum: 2020. Jún 05. - 08:39:43 »
Kérdés: Mit kell tenni az SzMSz-ekkel?

Válasz: Erre vonatkozóan nincs külön előírás, de az alapító okirat módosításának elfogadása után lehetőség szerint fél évben belül vezesse át a vezető a változásokat az SzMSz-be.

 

50
Általános kérdések / Maradunk a közszférában?
« Dátum: 2020. Jún 05. - 08:31:33 »
Kérdés: A közalkalmazotti jogállás elvesztésével a kulturális szakemberek még a közszférában dolgoznak? Mivel munkáltatójuk közfeladatot lát el, nem maradnak a közszférában?
Az utazási utalvány elvesztése talán a legkisebb probléma, de kérdés, hogy a rajta lévő szöveg alapján – a közalkalmazottak, közszolgálatban dolgozók és a közszféra más, a fenti jogszabályban meghatározott munkavállalói, illetve egyes nem állami fenntartású intézmények hasonló munkakört betöltő dolgozói részére – jogosultak leszünk-e ilyenre?
Az utazási kedvezményünk marad az évi 12-szeri 50%-os utalvány, vagy mi lép a helyébe?

Válasz: A „közszféra” nem munkajogi kategória. A „szféra” szó ebben az esetben nem az ellátott feladatot jelenti (az a Tv. hatályba lépésétől függetlenül „közösségi érdek”, sok esetben pl. kötelező önkormányzati feladat, közfeladat), hanem az alkalmazási jogviszonyt. Az általános felfogás a közalkalmazotti, köztisztviselői és kormánytisztviselői kört sorolja ide. A közalkalmazotti státusz elvesztésével valamennyi olyan jogot elveszítik a kulturális szakemberek, amelyek eddig a közalkalmazotti státuszukhoz kötődtek, kivéve, amelyeket más jogszabály biztosít számukra (pl. jubileumi jutalom vagy a magasabb összegű végkielégítés 2025-ig), de az egyéb juttatások is elvesznek. Ilyenek pl. az illetménypótlékok (vezetői pótlék, címpótlék, nyelvvizsga-pótlék), illetmény-kiegészítések (ilyen egyébként vélhetően kevés munkahelyen került kifizetésre). Ilyen sorsa lesz az utazási kedvezménynek is, kivéve, ha pl. a szakszervezetek meg tudnak állapodni a tömegközlekedési vállalatokkal, ez azonban nyilván sokkal nehezebb egyedi megállapodásokkal, mint normatív szabályozással.

51
A Tv. hatálya a költségvetési szervként működő önálló intézményekre terjed ki. Amennyiben az adott intézmény jelenleg is így működik, akkor az intézmények státusza önmagában a törvény alapján automatikusan nem változik meg. Ennek megfelelően az állami-, önkormányzati alrendszer része marad, így önálló, s e minőségében vélhetően önállóan gazdálkodó költségvetési szervként fog továbbra is működni, s bár a részletes kormányrendelet még nem ismert, nagy valószínűséggel illetményszámfejtését továbbra is a MÁK végzi majd a KIRA rendszeren keresztül, vezetőjét a fenntartó fogja „kinevezni’, és költségvetését is a fenntartó fogja jóváhagyni.
A Tv-vel együtt módosuló egyéb törvények (pl. a levéltári-, az előadóművészeti vagy a Kul.Tv. sem struktúrájában fog változni, hanem céljukban, az ott dolgozók alkalmazásának minimum-feltételeiben, vagy szakmai alkalmassági előírások tekintetében. Ami lényeges változás, az a foglalkoztatottak jogállása, ami gyökereiben fogja érinteni az ebben az ágazatban dolgozók életét, amire nem biztos, hogy a közalkalmazottak fel vannak készülve. Az Mt. alapjaiban másként viszonyul a foglalkoztatáshoz, mint a Kjt. és ez szokatlan és idegen lehet majd a volt közalkalmazottaknak.

52
Határidők / A törvényből végrehajtásának határidejei
« Dátum: 2020. Jún 05. - 08:19:43 »
A csatolmányban található táblázat áttekinthetőbb, ezért javasoljuk, azt használjátok!

Július 1-től
új közalkalmazotti jogviszony nem létesíthető, foglalkoztatás kizárólag munkaviszony keretében lehetséges.

Augusztus 1-ig
Tájékoztatás, konzultáció:
•   A munkáltató írásban tájékoztatja a közalkalmazottat a jogviszony átalakulásáról, annak ütemezéséről, határidőiről és határnapjairól, az átalakulással kapcsolatos jogairól és kötelezettségeiről, továbbá a létrejövő munkaviszony jogi, gazdasági és szociális következményeiről.
•   A munkáltató konzultációt kezdeményez az intézményben működő reprezentatív szakszervezettel és a közalkalmazotti tanáccsal.

Augusztus 15-ig
Kiértesítés, ajánlattétel:
•   A munkáltató írásban közli a közalkalmazottal a további foglalkoztatást biztosító munkaszerződés tartalmi elemeire vonatkozó ajánlatot. (Az ajánlatban a munkabér összege nem lehet alacsonyabb mértékű annál, mint amekkora összegre a közalkalmazott illetményként 2020. október 31-én jogosult lenne).
•   Az ajánlattételre meghatározott határidőt követő 30 napon belül (szeptember 15-ig) írásban kell nyilatkoznia a közalkalmazottnak az ajánlat elfogadásáról.
•   Ha a közalkalmazott ha határidőn belül
•   nem nyilatkozik, vagy
•   nemlegesen nyilatkozik, vagy
•   a felek határidőn belül nem állapodnak meg a munkaszerződés tartalmáról
a közalkalmazotti jogviszony átalakulás nélkül megszűnik.
•   A jogviszony átalakulás nélküli megszűnéséről a közalkalmazottat az átalakulás napjával (november 1.) írásban értesíteni kell.
•   Megszűnés esetén a közalkalmazott Kjt. szerinti végkielégítésre/távolléti díjra jogosult

Október 31-ig
Munkaszerződés:
•   Amennyiben a munkavállaló elfogadja az ajánlatot, a munkaviszony keretei között történő további foglalkoztatásra irányuló munkaszerződést megköti a munkáltató és a munkavállaló.
•   A közalkalmazotti jogviszony november 1-jei hatállyal alakul át munkaviszonnyá.
•   A jogviszony átalakulását megelőző napon meglévő, ki nem adott szabadságot a munkáltató a Kjt. rendelkezései szerint pénzben megváltja

A tv. hatályba lépését követően, illetve a jogviszony átalakulását követően
A törvény hatálybalépését (július 1.) követő 60 napon belül kell elvégezni a kulturális intézmények alapító okirataiban a törvény alapján bekövetkezett változások törzskönyvi nyilvántartásba vételét.
A létrejövő munkaviszonyra az átalakulást követő öt évben a Kjt.-nek a végkielégítésre és a jubileumi jutalomra vonatkozó szabályait alkalmazni kell.
150/1992. (XI. 20.) Korm. rendelet szerinti címadományozásban részesült közalkalmazott a november 1. után is jogosult a cím használatára (a Korm. rendelet november 1. napjával hatályát veszti)
A fennálló vezetői megbízásokat az átalakulás nem érinti.
A közalkalmazotti tanács üzemi tanácsként működik tovább.

Oldalak: 1 2 3 [4]